غيره دي أعتقد أنه يُقصد بيها مخلوقاته بما فيها الشياطين و الملائكة و الإنس و الجن و كل المخلوقات الأخري مما نعلمه و ما لانعلمه
يعني يا أهل الصوفيةوالمتأملين يا من يدّعي منكم إدراك الله ، لن تدركوه أبداً بشكل كامل لأن أصلا لن تتحمّلوا فكرة إدراك الله، فروحوا اشربوا من البحار و المحيطات هيهي
افريكان دكتور هو كل ما ذكرته، بالاضافة إلي مداخلة مينادونا طبعا و علي فكرة يا مينادونا: ابن عربي يعتبر عند كتير من الناس صوفي كبير (عند كتير لأن فيه ناس بتعتبره ميستيك مش صوفي) هذه هي اجابة سؤالك يا د.راء :)
أنا قريت مرة لابن العربي كتاب صغير ( مش فاكرة اسمه هبقي ادوّر عليه ) و الكتاب صوّرته من كتر ماهو كان أخّاذ
أنا صحيح مش واثقة اذا كنت فهمت كل ما كُتب إلا ان ابن عربي وصل لدرجة عالية من الإيمان وكان يملك البلاغة الكافية للتعبير و لو بجزء ضئيل من هذا الشعورالإيماني
أنا بحب روح الصوفية جدا لما فيها من الحب المجرد لله و ليس طمعا في جنة أو خوفاً من عذاب بس المشكلة ان ليها أحيانا شطحات بتخرج عن الدين أعتقد ان بن عربي بيرضي أذواق الجميع سواء الروحانيين أو بعض المسلمين لأن البعض الآخر بيهاجموا هجوم شرس علي أئمةالصوفية عموما
يا لووووووول انا مجدى الشافعى،بما انى ما باعرفش أبعت لك ازاى يا لوووووووووول : اليك قصيدة اللعين "كوللينز" التى حدثتك عنها انا و تامر - فى منه فيه - , و انت ابقى ببلشها بالطريقة الصح اليابان:
Billy Collins` Japan
Today I pass the time reading a favorite haiku, saying the few words over and over.
It feels like eating the same small, perfect grape again and again.
I walk through the house reciting it
and leave its letters falling through the air of every room.
I stand by the big silence of the piano and say it . I say it in front of a painting of the sea.
I tap out its rhythm on an empty shelf.
I listen to myself saying it, then I say it without listening, then I hear it without saying it.
And when the dog looks up at me, I kneel down on the floor and whisper it into each of his long white ears.
It's the one about the one-ton temple bell with the moth sleeping on its surface,
and every time I say it, I feel the excruciating pressure of the moth on the surface of the iron bell.
When I say it at the window, the bell is the world and I am the moth resting there.
When I say it at the mirror, I am the heavy bell and the moth is life with its papery wings.
And later, when I say it to you in the dark, you are the bell, and I am the tongue of the bell, ringing you,
and the moth has flown from its line and moves like a hinge in the air above our bed
اليوم اقضى الوقت قارئا ال"هايكو " الأثيرة عندى انطق الكلمات القليلة مرة بعد مرة
بنفس الجمال الذى تأكل به حبات العنب الصغيرة حبة بعد حبة
اذرع البيت و انا أتمتم الكلمات انثرها فى كل الغرف
اقف جوار البيانو المهيب و انا أقول الكلمات
و امام لوحة للبحر .. أقول الكلمات انقر الرف الخاو و انا أقول الكلمات
اصغى لنفسى و انا أقول الكلمات و صمت و لا أصغى و انا أقول الكلمات
و يرفغ الكب راسه نحوى متعجبا فأحنو عليهو انا اقول الكلمات فى أذنيه الطويلتين
كلمات ال"هايكو"تقول ان جرس معبد من الفولاذ زنة طن او يزيد و تفترش سطحه فراشة ليل
..........
حين اقرؤها عند النافذة، يكون الجرس العالم و أكون أنا الفراشة هناك.. تستريح
حين أقرؤها أمام المرآة أكون الجرس الثقيل و تكون الفراشة الحياة ذات الجناح الرهيف
و حين اقرؤها لك~ فى الظلام تكونين الجرس و أنا لسان الجرس يدق فيك
و تكون الفراشة قد طارت خارجة عن خطها الرسوم تطير كقصاصة من ورق ترفرف فوق فراشنا . ( بتصرف : مجدى الشافعى)
ـ"يعني يا أهل الصوفية والمتأملين يا من يدّعي منكم إدراك الله ، لن تدركوه أبداً بشكل كامل لأن أصلا لن تتحمّلوا فكرة إدراك الله، فروحوا اشربوا من البحار و المحيطات"
ده المتأملون بالذات هم من يقولون إنّهم لا يمكنهم إدراك الله، بل هو الذي يدركهم
12 comments:
معلش، هاسأل سؤال غبي:
كيف يدركه غيره إن لم يوجد غيره من الأساس؟؟
غيره دي أعتقد أنه يُقصد بيها مخلوقاته بما فيها الشياطين و الملائكة و الإنس و الجن و كل المخلوقات الأخري مما نعلمه و ما لانعلمه
يعني يا أهل الصوفيةوالمتأملين يا من يدّعي منكم إدراك الله ، لن تدركوه أبداً بشكل كامل لأن أصلا لن تتحمّلوا فكرة إدراك الله، فروحوا اشربوا من البحار و المحيطات
هيهي
هل فعلاً مقصود أنه أكبر من أن تدركه مخلوقاته؟؟؟
أم أنه أكبر من تعبيراتهم عنه؟
أم أكبر من تخيلهم له؟
أو تصوراتهم عنه؟
افريكان دكتور
هو كل ما ذكرته، بالاضافة إلي مداخلة مينادونا طبعا
و علي فكرة يا مينادونا: ابن عربي يعتبر عند كتير من الناس صوفي كبير
(عند كتير لأن فيه ناس بتعتبره ميستيك مش صوفي)
هذه هي اجابة سؤالك يا د.راء
:)
أنا قريت مرة لابن العربي كتاب صغير ( مش فاكرة اسمه هبقي ادوّر عليه )
و الكتاب صوّرته من كتر ماهو كان أخّاذ
أنا صحيح مش واثقة اذا كنت فهمت كل ما كُتب إلا ان ابن عربي وصل لدرجة عالية من الإيمان وكان يملك البلاغة الكافية للتعبير و لو بجزء ضئيل من هذا الشعورالإيماني
أنا بحب روح الصوفية جدا لما فيها من الحب المجرد لله و ليس طمعا في جنة أو خوفاً من عذاب
بس المشكلة ان ليها أحيانا شطحات بتخرج عن الدين
أعتقد ان بن عربي بيرضي أذواق الجميع سواء الروحانيين أو بعض المسلمين لأن البعض الآخر بيهاجموا هجوم شرس علي أئمةالصوفية عموما
يا لووووووول انا مجدى الشافعى،بما انى ما باعرفش أبعت لك ازاى يا لوووووووووول : اليك قصيدة اللعين "كوللينز" التى حدثتك عنها انا و تامر - فى منه فيه - , و انت ابقى ببلشها بالطريقة الصح
اليابان:
Billy Collins`
Japan
Today I pass the time reading
a favorite haiku,
saying the few words over and over.
It feels like eating
the same small, perfect grape
again and again.
I walk through the house reciting it
and leave its letters falling
through the air of every room.
I stand by the big silence of the piano and say it
.
I say it in front of a painting of the sea.
I tap out its rhythm on an empty shelf.
I listen to myself saying it,
then I say it without listening,
then I hear it without saying it.
And when the dog looks up at me,
I kneel down on the floor
and whisper it into each of his long white ears.
It's the one about the one-ton temple bell
with the moth sleeping on its surface,
and every time I say it, I feel the excruciating
pressure of the moth
on the surface of the iron bell.
When I say it at the window,
the bell is the world
and I am the moth resting there.
When I say it at the mirror,
I am the heavy bell
and the moth is life with its papery wings.
And later, when I say it to you in the dark,
you are the bell,
and I am the tongue of the bell, ringing you,
and the moth has flown
from its line
and moves like a hinge in the air above our bed
اليوم اقضى الوقت قارئا
ال"هايكو " الأثيرة عندى
انطق الكلمات القليلة
مرة بعد مرة
بنفس الجمال
الذى تأكل به حبات العنب الصغيرة
حبة بعد حبة
اذرع البيت و انا أتمتم الكلمات
انثرها فى كل الغرف
اقف جوار البيانو المهيب و انا أقول الكلمات
و امام لوحة للبحر .. أقول الكلمات
انقر الرف الخاو و انا أقول الكلمات
اصغى لنفسى و انا أقول الكلمات
و صمت و لا أصغى و انا أقول الكلمات
و يرفغ الكب راسه نحوى متعجبا
فأحنو عليهو انا اقول الكلمات
فى أذنيه الطويلتين
كلمات ال"هايكو"تقول
ان جرس معبد من الفولاذ زنة طن او يزيد
و تفترش سطحه فراشة ليل
..........
حين اقرؤها عند النافذة،
يكون الجرس العالم
و أكون أنا الفراشة هناك.. تستريح
حين أقرؤها أمام المرآة
أكون الجرس الثقيل
و تكون الفراشة الحياة ذات الجناح الرهيف
و حين اقرؤها لك~ فى الظلام
تكونين الجرس
و أنا لسان الجرس
يدق فيك
و تكون الفراشة قد طارت
خارجة عن خطها الرسوم
تطير كقصاصة من ورق
ترفرف فوق فراشنا .
( بتصرف : مجدى الشافعى)
لووووووووول قبل رمضان
شوف الجمال بتاع
ايمان......
عدسة هلمت نيوتن
http://www.donnadelfuturo.it/images/miscellanea/2iman01.jpg
لووووووووول قبل رمضان
شوف الجمال بتاع
ايمان......
عدسة هلمت نيوتن
http://www.donnadelfuturo.it/images/miscellanea/2iman01.jpg
(طبعا مش عارف ابعتها ..............مجدى الشافعى)
ـ"يعني يا أهل الصوفية والمتأملين يا من يدّعي منكم إدراك الله ، لن تدركوه أبداً بشكل كامل لأن أصلا لن تتحمّلوا فكرة إدراك الله، فروحوا اشربوا من البحار و المحيطات"
ده المتأملون بالذات هم من يقولون إنّهم لا يمكنهم إدراك الله، بل هو الذي يدركهم
دكتور رامي انت أكيد من هواياتك انك تمسك عالواحدة:)
أنا قلت (يا من يدّعي منكم)
مش كل المتصوفين و المتأملين مدّعين بأنهم أدركوا الله كاملةً
أنا أعتقد ان أرقي ما يمكن أن يفعله المرء هو التأمل
..
Ιncredible pointѕ. Ѕoliԁ агgumentѕ.
Keep up thе good ωoгk.
Fеel free tо visit my site ... payday loans
I κnow this sitе offerѕ quаlitу dependent contеnt and adԁitional stuff,
is theгe anу other website which offers such things in
quality?
Here is my blоg post :: payday loans
Post a Comment