designed by: M. Aladdin & H. Fathy

Sunday, May 01, 2005

الحياة رمادي.. و البني آدمين روز

مش عارف اقول ايه
قنبلتين فرقعوا النهاردة في مدينتي الالفية، واحدة منهم علي بعد أمتار من بيتي.. كنت نايم و سمعت الخبر و رجعت للنوم تاني.. صحيت علي مكالمة صديقة بتطمن أن كنت كويس.. كنت كويس و مش كويس
مش فاهم ايه اللي بيحصل.. أو فاهم و تعبت من كتر الكلام.. مشيت في الشوارع دلوقت لاقيت الناس في وسط البلد عادي.. بس المنظر كان عامل زي ما بقول: الحياة رمادي و الناس روز.. ميكس يوحي بالحياة و لكنه مخادع و مقلق ف نفس الوقت
مصر في ايام صعبة.. رئيس متهدل.. و نظام متهدل.. و متأسلمين مجانين.. و متقفين بيلعقوا الجراح و بيحاولوا.. و شعب غلبان
عندي ثقة ف مصر مهما حصل.. بس ما تقدرش تمنع القلق و ضيق النفس
عندي ثقة ف الأيام الجاية، مع اني ما اتمناش ابداً أن اليسار يكرر غلطة التسعينيات و يتحالف مع الحكومة ضد المتأسلمين.. المستجير من الرمضاء بالنار.. غلطة تاريخية و يارب ما تتحققش دلوقت
الحل الوحيد لمصر أن الأمور تتغير.. أن الناس تحس أن فيه شيء حقيقي.. الناس غلبانة و ح يجروا علي مبارك زي ما الأمريكان جريوا علي بوش.. الخوف.. الخوف يا خوانا
انا بتكلم عن الناس البسيطة.. مش الناس اللي ضيعت عمرها ف القراية و محاولة استنباط نظريات محدش ح يشكرهم عليها ، و لا حتي حد يستفيد بيها
حوار مبارك التليفزيوني جابلي اكتئاب.. مكنتش منتظر حاجة منه بجد.. بس لما تسمع الكلام بعينك، و تشوف بنفسك، اكيد ح تضايق
مفيش تغيير.. مفيش تعديل.. مفيش اي حاجة
و اللي يحاول يغير يا جماعة، يا رب يحارب الظلم، مش يفجر نفسه ف ناس أبرياء و غلابه.. التغيير عمره ما ح يكون بالشكل ده
مصر عمرها ما ح تكون بالشكل ده
مش متأكد مين عمل العمليتين دول--أو التلاته-- يعني المتأسلمين و لا قوي خارجية و لا النظام نفسه ( ده تحليل الفيجارو عن أول عملية-- اتحفظ عليه بس مش ح ارفضوه).. بس الحياة مش ممكن تمشي بالشكل ده
مصر بلد كبيرة جداً، ناسها بتصغرها ف كل يوم

7 comments:

aMRALi said...

واضح ان الناس مبقيتش قادره تكتم اللى جواها
وبداوا يردوا ويطلعوا اللى جواهم بس للاسف بطريقه همجيه وبياخدوا اهلهم والناس اللى زيهم فى الرجلين
انا سمعت انهم بينتقموا لابن عمهم اللى مات من التعذيب فى السجن
بس مهما كان مبررهم ميديهمش الحق فى انهم يكسروا حالة الامان النسبى اللى كان الناس حاسين بيها

Eve said...

ما يزعج هو أنّ عيّنة صغيرة في بلد كلّ منّا يمكن أن تصغّر النّاس كلّهم والبلد كلّه. وهؤلاء لونهم أسود وبيكرهوا الروز كتير

بومريوم said...

سلامات يا علاء

مصرت مرت عليها ايام اصعب من كده
و تنظيمات اكبر و اذكى
اعتقد انها ازمه و تعدى او عمل فردى

سلامات مره اخرى

Muhammad Aladdin said...

عمرو:
فعلا سمعت الكلام ده زيك، و معاك تماما
ستورم بيترل
من عينيا يا سيدي
أن واي:
شكرا علي ثقتك.. و شكرا علي الطلة يا ستي.. و يارب ما تطلعش الدنيا روز
غامق بس
أيف
بيكرهوه كره العمي
بو مريوم
سلامات يا سيدي، فعلاً أنا معاك، و علشان كده أنا عندي ثقة ف مصر.. بس الوضع السياسي مقلق أكتر من أي وقت تاني.. حتي لما السادات مات كان فيه قيادة "مؤهلة" بشكل من الأشكال.. دلوقتي لأ.. بس بيفضل عندي ثقة ف بلدي
متشكر كتير
:)

ستيتش
أنا كويس و الحمد لله.. و دعواتي معاك

علاء

Shurouq said...

انت في مصر خايف اليسار يتحالف مع الحكومة ضد المتأسلمين، وأنا في الكويت خايفة اليسار يتحالف مع المتأسلمين ضد الحكومة

هل التحالف شر لا بد منه لتحقيق التغيير؟

Muhammad Aladdin said...

للأسف ايوة ف أغلب الحالات.. حتي ف البلدان الكبيرة.. بس المشكلة هنا في أن التحالف ده بيخدم الأقوي، و في بلدنا العربية الزاهرة يسعدني اني اقولك أن الأقوي هم المتأسلمين، و الحكومة البوليسية العسكرية

علاء

سالي محمد said...

مش لاقيه تعليق بس انا داخله على الشهر اللى بعدوا فقلت امسى على الشهر ده